Így győzte le Toscana a sötét középkort

2017. szeptember 01.   0 hozzászólás

Sajnos a középkorral szinte minden fejlődés elenyészett. Az „öröktől” való hagyomány helyét átvették az addig ismeretlen dogmatikus gondolatok. 


Lorenzo Ghiberti, a híres firenzei szobrász, - aki a 15. század első felének nagy mestere - beszél először a művészet, építészet és vele a kor technikai vívmányainak a feltámadásáról, újjászületéséről - a rinascimentóról Toscana szívében.

Kegyetlen volt-e a történelem, hogy míg a kereszténység magához tért, addig a művészetek haldoklása Constantinus császár korának uralkodásával vette kezdetét?

Európában a bizánciak voltak az egyedüliek, akik a művészetek terén próbálkoztak, de hiába táplálkoztak a Kelet kultúráiból, az ő műveik a régmúlt időkhöz képest kezdetlegesen gyengék voltak.

A reneszánsz bölcsője Toscana és kora a 13–14. század, amikor újra felfedezte azt, ami az ókori időszak szellemiségét jelentette, az antik görög és az etruszk alapokon nyugvó római csodát.

Felfedezte, aztán nem tudott tőle szabadulni. A reneszánsz embert oly mértékben elkápráztatták az antik hatások, hogy a katarzis mindennapi élményévé vált.

 👀 Nézz be és ✏️ iratkozz fel a Világszép.hu YT csatornájára ➡️ Világszép.hu YouTube

A gondolkodás középpontjába az ember került, valamint a természet és a természeti jelenségek tudományos magyarázata. A reneszánsz ember olyan volt, mint a gyermek; mindenre rákérdezett, és a miértjeire elfogadható válaszokat akart.

A világ megismerésére törekedett, amely elősegíti a tudományok fellendülését, de a művészetek fejlődését is. Az emberközpontú szellemi irányzat neve a máig élő: humanizmus.

Megtapasztaljuk, hogy a reneszánsz művészetében a realizmus a lényeg. A természet hű ábrázolása, valamint a minél nagyobb élethűségre való törekvés volt és maradt a cél.

Igazából nincs szó hirtelen születésről vagy újjászületésről, hanem inkább az ősi fejlődési folyamat újraéledéséről, valamint folytatásáról beszélhetünk. A folyamatot a történelem viharai évszázadokra megszakították, de nem számolták fel.

A quattrocento a reneszánsz kultúra virágzásának ideje, az univerzális alkotóegyéniség kora. Egyéniségek tűnnek fel, akiket minden új érdekel; a legnagyobb művészek tudósok, felfedezők, költők és filozófusok egyben.

Az új hitvallás egyik legkiemelkedőbb alakja a festő, szobrász, feltaláló – összefoglalóan az első reneszánsz ember -  Leonardo da Vinci.

A nagy mecénások, a Mediciek alatt Firenze, a humanizmus és a reneszánsz legjelentősebb központja lett. A legfőbb képviselői között szerepel Michelangelo, Botticelli és Leonardo da Vinci. Az uralkodócsalád példa nélkül álló pártoló tevékenysége soha nem látott mértékben felvirágoztatta a fejlődést.

Az emberi szem - Leonardo da Vinci szavai szerint a „börtönbe zárt test ablaka” - addig rejtve maradt dolgokat láthatott meg. Így általa is az emberi életet ábrázoló művekben gyönyörködhetünk.

Természetesség, mérték és harmónia nem csupán a toscanai táj meghatározó sajátosságai lettek. Ők jellemzik Toscana büszke, ám rendkívül szívélyes lakóit is. 

A régió kulturális sokszínűsége, természeti gazdagsága és műkincseinek bősége három egyszerűen hangzó személyiségjegyben foglalható össze: eredetiség, szívélyesség és báj.

Toscana mai lakói elfogulatlanul, ugyanakkor nagy öntudattal viszonyulnak a múltjukhoz, és vele a minden ismerthez és ismeretlenhez. Nekik és elődeiknek - etruszkoknak és rómaiaknak, a középkor és a reneszánsz embereinek – köszönhetjük a toscanai táj szemet és lelket gyönyörködtető eszményi harmóniáját.

Szerző: Monos János



Kapcsolódó blog bejegyzések:


Hozzászólások

Eddig még nem érkezett hozzászólás, legyen Ön az első!


Világszép

Csodás tájak, helyszínek, úti tippek, meghökkentő szokások, gasztronómiai furcsaságok. Elfeledett események, történelmi furcsaságok, hírességek eltitkolt históriája. Kitekintő a világra saját tapasztalat alapján. Hibák, amiket neked már nem kell elkövetned!

Világszép - Youtube Világszép



Planet Travel
 

Gmedia   Gmedia